hun/ eng
keresés
kosaram
ImageGen.jpg
Naptáramhoz adom

Turné: Dohnányi, Beethoven, R. Strauss

Buchbinder, Fischer

2023
Március20 20:30
Naptáramhoz adom

Program

Dohnányi Ernőbio:
Szimfonikus percek, Op. 36

Ludwig van Beethovenbio:
4. (G-dúr) zongoraverseny, Op. 58

SZÜNET

Richard Straussbio:
Don Juan, Op. 20
Hétfátyoltánc a Salome című operából, Op. 54
Till Eulenspiegel vidám csínyjei, Op. 28

Közreműködők

Vezényel

Szólista

További információ

Az esemény körülbelül 2,5 óra hosszúságú.

Az eseményről

Szimfonikus percek, egy forradalmi újításokat hordozó zongoraverseny, szimfonikus költemény, operarészlet és „régi csibésztörténet rondóformában”. Három fantasztikusan hangszerelő zeneszerző, kimondatlan, mégis hallható történetek és a szimfonikus zenekaron kikeverhető végtelen hangszín – ezt kínálja a BFZ és a több mint 60 éve pályán lévő szaktekintély, a legendás Rudolf Buchbinder közös luganói koncertje. A Beethoven-előadásairól ismert zongorista Dohnányi táncszínpadra megálmodott Szimfonikus percei után lép pódiumra Beethoven utolsó olyan zongoraversenyével, amelyet még saját magának szánt a szerző. A szünet után Richard Strauss kerül a középpontba: a jól ismert nőcsábász története után Oscar Wilde csábító, de rémisztő hősnője elevenedik meg, végül zenei tréfáival Till Eulenspiegel tör borsot a közönség orra alá.

1933-ban, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának 80. születésnapján összeállt a nagy magyar zeneszerzőhármas: Bartók, Kodály és Dohnányi egy-egy műve szólalt meg az ünnepi hangversenyen. A Szimfonikus percek egy évvel később a budapesti Operaház színpadára is eljutott Dohnányi felesége, Galafrés Elza koreográfiájával. A mű öt tétele a tündéri Capriccio, a szomorkás Rapsodia, a lendületes Scherzo, egy 16. századi dallamra írt variációs tétel és a felhőtlen Rondó.

Beethovennél 1798-ban jelentkeztek először a siketség jelei, amelyek elsősorban előadóművészi pályáját akadályozták, tíz évvel később pedig végleg lemondani kényszerült a zongorista karrierről. Az 1808. december 22-i bécsi koncert volt az utolsó, ahol szólistaként kiült a zenekar elé. Legsúlyosabb hangvételű 4. zongoraversenyét játszotta, amely – mivel saját magának készült – tele van rögtönzésszerű szakaszokkal. A darabot nem zenekari bevezető nyitja, ahogy az a korban megszokott volt, hanem – a zenetörténetben először – azonnal a zongora indítja egy, a híres sorsmotívummal rokon főtémával. A második tételben két külön világ szenvedélyes és feszült párbeszédét halljuk; Liszt szerint az Orfeusz-történet megzenésítése ez. A finálé aztán vidám rondóval oldja fel a gyakran befelé forduló művet.

Incselkedő, egyre vehemensebb zenei téma négy kürtön, amelynek visszatérései között lírai dallamok szólalnak meg – cím nélkül is sejthető: Don Juan hódításairól van szó. Strauss nem engedte, hogy szöveget nyomtassanak 1888-ban készült művéhez, hiszen zenéjében oly világosan követhető a történet. Tömör, hatásos és dallamokban gazdag portré.

Csábító férfi után csábító nő: az érzelmileg túlfűtött mostohaapja előtt izgató táncot lejtő fiatal Salome bármit kérhet a Hétfátyoltáncért cserébe. A lány Keresztelő János fejét kéri ezüst tálcán. A teljes őrület előtti utolsó gyönyörű jelenet Strauss 1905-ben bemutatott operájának legismertebb része; fokozatosan építkező egzotikus zene.

A koncert zárószáma Till Eulenspiegel, a német mesevilágból származó csínytevő sorsáról emlékezik meg. A rondóformába rendezett, össze nem függő kalandokat két félreismerhetetlen Till-motívum köti össze, amelyek a főhős halála után is megszólalnak, azt sejtetve: a polgárpukkasztás örök. A könnyed, szórakoztató zene egyik legnagyobb erénye, hogy a játékos felszín alatt magában hordozza az élet mélyebb rétegeit is.

Teljes leírás