
Akiko Suwanai
hegedű
„Erős, koncentrált, szinte átható hangja átvette az uralmat, áthasítva a szonikus teret – akár egy forgalomban cikázó, mások elé bevágó autóversenyző.” (The Washington Post)
Szuvanaj Akiko japán hegedűművész generációjának egyik legkeresettebb művésze. Az 1990-es Nemzetközi Csajkovszkij Verseny első díjának elnyerése után felívelő karrierje során nemzetközi kamarazenei koncerteken játszott, és számos elismert karmesterrel és zenekarral dolgozott együtt.
A hegedűrepertoár alapműveinek magas szintű tolmácsolásáért világszerte elismert Szuvanaj 2022-ben lemezre vette Bach szólóhegedűre írt összes szonátáját és partitáját, 2024-ben pedig Brahms hegedűre és zongorára írt szonátáival jelent meg albuma a Universal Music gondozásában. Emellett a ritkábban játszott művek kiemelkedő előadójaként, illetve az új zene iránti szenvedélyéről is ismert: felvételt készített Takemicu műveiből az NHK Szimfonikus Zenekarral és Järvivel, valamint bemutatta Eötvös Péter Seven című darabját a Luzerni Nemzetközi Fesztiválon Pierre Boulez, majd a következő évben a BBC Proms fesztiválon Susanna Mälkki vezényletével. Szuvanaj Akiko Ázsiában elsőként játszott olyan jelentős, új darabokat, mint James MacMillan, Esa-Pekka Salonen és Krzysztof Penderecki hegedűversenyei.
2012-ben művészeti igazgatóként elindította a tokiói székhelyű Nemzetközi NIPPON Zenei Fesztivált. A kétévente megrendezésre kerülő eseményen a legkülönbözőbb vendégzenekarok lépnek fel, és sor kerül számos kamarakoncertre. A fesztivál rendszeresen rendel és mutat be új műveket japán és nemzetközi zeneszerzőktől. A fesztivál keretében Szuvanaj Akiko többek között bemutatta Karol Beffa Hegedűversenyét a Brémai Német Kamarafilharmónia oldalán, valamint Fudzsikura Dai Pitter-Patter című művét Borisz Berezovszkij vezényletével.
A művésznő a Guarneri del Gesù által készített „Charles Reade” hegedűn játszik, amelyet nagylelkű támogatója, Dr. Ryuji Ueno japán-amerikai gyűjtő és filantróp kölcsönöz számára.