hun/ eng
keresés
kosaram
Mennyi lehet egy weboldal karbonlábnyoma?

A BFZ a fenntarthatóságért

Mennyi lehet egy weboldal karbonlábnyoma?

Stratégiai partnerünk egyedülálló megoldást fejlesztett a weboldalak karbonlábnyomának mérésére. Az eszközzel a hazai kulturális szférában elsőként a Budapesti Fesztiválzenekar weboldalát elemezték. Huszics Györggyel, a CRANE és CARBON.CRANE ügyvezetőjével beszélgettünk.

Hol és hogyan keletkezik egy szervezet online jelenlétének karbonlábnyoma, és hogyan lehet zöldebben kommunikálni?

Az első és legfontosabb, hogy keletkezik. Ezt azért fontos leszögezni, mert többször találkoztam meglepett arcokkal, amikor a téma szóba került. Úgy tűnik, hogy van egy olyan kialakult kép, mely szerint az online felületeknek nincs karbonlábnyoma. Egy lépéssel közelebb a valósághoz, de még mindig elég távol tőle, helyezkedik el az a vélekedés, hogy a weboldalak esetében a fenntartható energiával működtetett szerverparkok (zöld hoszting) már nullás karbonlábnyomot eredményeznek.

A helyzet az, hogy a zöld hoszting csak mindössze 9%-kal mérsékli egy weboldal karbonkibocsátását, ugyanis a számításkor figyelembe kell venni azt az infrastruktúrát is, amin keresztül a weboldal tartalma eljut a felhasználókhoz és annak az eszköznek a lábnyomát is, ami megjeleníti, legyen az egy laptop, telefon vagy asztali gép.

A számítási módszertanból adódóan a csökkentés kulcsa a weboldalt alkotó elemek – például képek, szövegek, betűtípusok, programkód stb. – méretének kordában tartása. Minél kisebb, annál alacsonyabb a kibocsátás.

Milyen megfontolásból kezdtetek bele a karbonmonitor fejlesztésébe, miért fontos ez nektek?

Adatokkal és marketinggel foglalkoztunk és foglalkozunk, ennek kapcsán merült fel, hogy egy kommunikációs eszköznek vagy kampánynak a hatékonysága mellett a karbonkibocsátását is kellene mérni.

Egészen pontosan azt a kérdést fogalmaztuk meg, hogy vajon kisebb karbonkibocsátással is elérhető lenne-e ugyanolyan eredményes működés. Sőt, ha már itt tartunk, lehetne-e akár javítani a hatékonyságot. Közelebbről vizsgálva a kérdést két dolog derült ki. Az egyik, hogy lehet, a másik, hogy ez nem csak nekünk fontos. A globális felmérések alapján a fogyasztók 80%-a szívesebben vásárol olyan terméket, amelynek gyártója tesz a környezetvédelemért, illetve a munkavállalók 84%-a dolgozik szívesebben ilyen munkahelyen.

Miben különleges a Carbon.Crane módszertana, ahogyan felméri egy szervezet online jelenlétének környezeti hatásait?

Az általános gyakorlat szerint a karbonlábnyomot az előző évre számolják, sőt bizonyos esetekben ez inkább becslés. Nekünk az volt a célunk, hogy olyan eszközt adjunk az elkötelezett karbontudatos felhasználók kezébe, ami konkrét és aktuális adatokkal segítheti a munkájukat. Csökkenteni ugyanis nem lehet visszamenőleg, és hiába tudod, hogy egy évvel ezelőtt mit kellett volna tenned, ha ma már megváltozott a tartalom a weboldalon.

A mi megoldásunk folyamatosan és közel valós időben mutatja a weboldalak karbonlábnyomát, azonnal látszanak a változások, illetve az oldal azon elemei – képek, szövegek, programkód stb. -, amelyek a karbonkibocsátásért leginkább felelősek. Így azonnali beavatkozás lehetséges a csökkentés érdekében. Illetve olyan működési szabályok alakíthatók ki, melyek segítenek megelőzni a nagyobb karbonkibocsátást.

Az eddigi visszajelzések kifejezetten bíztatóak, a 2022 őszén indult greentech megoldásunkat a BFZ mellett - többek között - a Mastercard és az E.ON is alkalmazta már digitális karbonlábnyomának csökkentése érdekében. A Mastercard weboldalán elért eredményeket a Greengage Awards 2023-ban különdíjjal ismerte el. Az eszköz 2023 júniusa óta a World Media Group fenntarthatósági megoldásokat listázó válogatásában is szerepel.

Milyen vízió van előttetek, hogyan, milyen időtávban válhatnak közismertté, vagy akár normává a karbontudatos marketing megoldásai?

Az első fázisban a figyelemfelkeltésé és a tájékoztatásé volt a főszerep. Onnan indultunk, hogy tudatosítani kellett, hogy a digitális felületeknek is van karbonlábnyoma. Most már inkább az edukáció, a csökkentés mikéntje kerül a fókuszba.

Partnereinknél érezhetően van nyitottság arra, hogy munkafolyamataikba beépüljön a karbonszemlélet. Mindemellett nemzetközi reklámszakmai szervezetekkel is indítunk hamarosan közös tájékoztató programokat, ami várakozásaink szerint jelentősen bővíti majd a karbontudatos szakmai kört, már rövid távon.

Miért éppen a BFZ lett a Karbon Monitor első kulturális ügyfele, milyen előtörténet vezetett ide?

A BFZ-vel különleges kapcsolatot ápolunk. Szinte sorsszerű volt a találkozásunk, amikor a kifejezetten a kulturális szereplők számára kialakított CRM megoldásunkat indítottuk. Azt a nyitottságot, innovációs energiát, profizmust láttuk bennük, amire mi is mindig törekedtünk. Stratégiai partnerek lettünk. Amikor a világon egyedinek számító karbon monitoring rendszerünket készítettük, nem volt kérdés, hogy megmutassuk. Nem kellett sokat magyarázni. Nagyon jó érzés volt, hogy továbbra is félszavakból értjük egymást, és találtunk egy újabb területet, amely mindkettőnk számára fontos, és újabb lehetőséget ad a közös gondolkodásra, munkára.

Mit tapasztaltatok a BFZ weboldalának auditja során, miben javasoltok változtatásokat?

A BFZ weboldala, a programközpontú weboldalakhoz hasonlóan, viszonylag gyakran változik, illetve archív tartalommal is rendelkezik. További jellegzetessége, hogy az események bemutatása gazdag képanyaggal történik, ami általában nagyobb karbonlábnyomot szokott jelenteni. Ugyanakkor, tapasztalataink szerint, pont emiatt hatékonyan csökkenthető minőségromlás nélkül. Ráadásul a csökkentés kisebb méretet, gyorsabb betöltődést, jobb felhasználói élményt is hoz magával.

A konkrét értékek alapján a BFZ weboldala a kulturális oldalak közül a kisebb méretűek közé tartozik. Bár a kialakításkor még nem szerepelt a karbon minimalizálás a szempontok között, a napi működéssel érdemben lehet befolyásolni azt. A mérés eredményeképpen több javaslatot is meg tudtunk fogalmazni, melyeket az új tartalmak kialakításakor figyelembe véve csökkenthető és a minimális szinten tartható lesz a weboldal karbonlábnyoma.

„A BFZ a fenntarthatóságért” partnere a CARBON.CRANE

CarbonCrane_logo_1400.jpg