BFO
Budapesti Fesztiválzenekar
Koncertsorozat

Turné: New York

Joseph Haydn: 88. (G-dúr) szimfónia, Hob. I:88

Georg Friedrich Händel: „Disserratevi, o porte d’Averno” (ária A feltámadás című oratóriumból, HWV 47);
„Ritorna, o caro e dolce mio tesoro” (ária a Rodelinda, a longobárdok királynője című operából, HWV 19);
„Da tempeste il legno infranto” (ária a Julius Caesar Egyiptomban című operából, HWV 17)

Wolfgang Amadeus Mozart: 41. C-dúr („Jupiter”) szimfónia, K. 551

A Budapesti Fesztiválzenekar igen változatos programmal készült a New York-i Mostly Mozart Festivalra. Händel, Haydn és persze Mozart művei, valamint egy kiváló, Trinidad és Tobago szigeteiről származó szólista várja a közönséget.

A hangverseny elején megszólaló Haydn-szimfónia, mint a szerző valamennyi alkotása ebben a műfajban, szorosan kötődik a klasszikus hagyományokhoz. Joseph Haydn azonban mindig belecsempész zenéjébe valami tréfát, rendhagyó megoldást, feltűnő effektet. Ilyenek a 88. (G-dúr) szimfónia lassú bevezetésében megjelenő szaggatott hangok, a lassútétel variációi, a rusztikus tánctétel dudaimitációja vagy az óraműszerűen zakatoló finálé madárhangjai és tűzijáték-robbanásai.

A két szimfónia között Händel-áriák hangoznak el. Bár az első egy oratóriumból való, a szerző csak alibinek használta ezt a műfajt, amikor épp nem volt olyan népszerű az opera: hasonlóan drámai és érzékeny zenéket komponált. Az eredetileg egy angyal által énekelt ünnepélyes, rézfúvósokkal fokozott ária után két Händel-opera részlete következik. Elsőként Rodelinda rapszodikus, vágyakozó éneke, majd Kleopátra viharos érzelmektől fűtött tétele. A technikailag igen virtuóz áriákat a Washington Post által „drámai megjelenése és sokoldalúsága” miatt méltatott Jeanine De Bique énekli.

A koncertet záró műről, Mozart utolsó szimfóniájáról nem tudjuk, hogy milyen alkalomból született, hogy előadták-e a szerző életében, és hogy pontosan ki és mikor aggatta rá a „Jupiter” jelzőt. Az viszont biztos, hogy a becenév találó, hiszen a műből árad a királyi méltóság. Fényes C-dúr hangneme és mesteri felépítése ugyancsak jupiteri. Az operaszerű nyitótételen kívül külön figyelmet érdemel a finálé, amelyben a szerző a barokk fúga komplex formájában bontja ki alaptémáját.

Részletek