BFO
Budapesti Fesztiválzenekar
2018. január 30.

Furfang és dráma - interjú Jonathan Cohennel

A Fesztiválzenekar kreativitása és virtuozitása, a változatos program és Sophie Junker gyönyörű szopránja különös élményegyüttes lesz a februári koncerteken – mondja Jonathan Cohen, aki február 26-án és 27-én újra Budapesten lép fel a BFZ barokk együttesének élén.

Nemrég Budapesten lépett fel a Fesztiválzenekarral egy gyönyörű barokk koncerten. Február 26-án és 27-én újra nálunk muzsikál, hogy gondol a februári hangversenyekre és a visszatérésére a magyar közönséghez?

Jonathan Cohen: Nagyon nagy örömmel térek vissza magyar barátaimhoz, a csodálatos Budapesti Fesztiválzenekarhoz. A program egyszerre csodálatos és furcsa concerto grossókra épül, de előadjuk Händel híres motettáját, a Silete Ventit is (Szelek csillapodjatok!), amit Sophie Junker, a kiváló szoprán énekel majd.

Mit érdemes tudnunk a concerto grosso műfajáról?

J.C.: A concerto grosso nagyon fontos zenei forma, az olaszok találták ki és Corelli tökéletesítette. A lényege, hogy a szólisták egy kis csoportja (concertino) kicseréli az ötleteit a muzsikusok egy nagyobb csoportjával (ripieno). A gyors és lassú tételek, illetve a concertino és a ripieno szembeállítása a barokk zene fontos jellemzői voltak. Vivalditól Bachon keresztül Händelig sok komponista használta ezt a zenei formát.

Wassenaer G-Dúr concerto grossóját is eljátsszák. Mi a darab különlegessége?

J. C.: Wassenaer holland zeneszerző volt. Ezt a művét különösen kedvelem, mert rendkívül furfangos és szellemes, tele különleges ötlettel és harmóniabeli fordulattal. A lassú tételek kifejezetten líraiak és kifejezők. Az angol zeneszerző, Charles Avison egyik Scarlatti nyomán készült concerto grossóját is előadjuk. Ezt a d-moll darabot azért szeretem, mert egy gépszerű, lenyűgöző ritmikájú motívummal nyit. Az egész mű nagyon izgalmas és örömteli.

Händel híres motettája, a Silete Venti is különösen nagy élménynek ígérkezik.

J.C.: Mindenekelőtt igen drámai mű (Händelre jellemző módon) és bizony nem könnyű elénekelni. A kompozíció egy őrjöngő nyitánnyal indul, amelyet az énekes egy felkiáltással hirtelen elnémít. Ekkor halljuk felcsendülni: „silete venti”. Händel nemcsak az énekeseket, de a muzsikusokat is komolyan próbára teszi. Az oboának például ebben a darabban nagyon sok a dolga, temérdek szóló résszel. Szerencsések lehetünk, mert itt lesz velünk vendégművészként Katerina Spreckelson barokk oboista, és eljátssza Albinoni gyönyörű oboaversenyét is.

Már említette a belga szopránt, Sophie Junkert, akivel nem először dolgoznak együtt. Milyenek a tapasztalatai?

J.C.: Először tavaly léptünk föl együtt, amikor a saját zenekarommal Clerambault és Monteclair műveket adtunk elő. Nagyon intelligens, kifejezően éneklő művész. Nagy tapasztalata van a barokk repertoár területén és nagy öröm számomra, hogy a BFZ a magyar közönségnek is bemutatja Sophiet. Az a meggyőződésem, hogy a zenekar kreativitása és virtuozitása, a változatos program és Sophie gyönyörű szopránja különös élményegyüttes lesz a februári koncerten!

További információ és jegyvásárlás itt.