BFO
Budapesti Fesztiválzenekar
2017. március 30.

Éljük át az örömöt!

A Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a 2017–18-as évadot szeptemberben Mozart Don Giovanni című operájával indítja, amely néhány évvel ezelőtt már elvarázsolta nemcsak az itthoni, de az amerikai közönséget is. A New York Times 2011-ben „magával ragadóbbnak, kreatívabbnak és merészebbnek” tartotta Fischer Iván rendezését a Mostly Mozart fesztiválon, mint a legtöbb operaházi Don Giovanni-előadást. A kritikusok etalonként kezdték el emlegetni az azóta legendássá vált produkciót, melynek felújított változatát újra meghívták a New York-i fesztiválra és az Edinburghi Nemzetközi Fesztiválra is. A hazai közönség szeptemberben láthatja a szcenírozott előadást, melynek 2010-es bemutatója a BFZ és a Müpa közös produkciója volt. A Fesztiválzenekar rezidens zenekarként lép fel New York és Edinburgh mellett Brugge-ben is, de turnéznak Washingtonban, Reykjavíkban és Athénban is.

Fischer Iván az évadban először kilép a Mozart-sorozat bűvköréből, és Verdi legutolsó operáját, a Falstaffot is megrendezi. Az ugyancsak szcenírozott koncerteken több énekes sztárral dolgozik együtt: Falstaffot Nicola Alaimo, Fordot Tassis Christoyannis, Alice-t pedig Eva Mei alakítja. Alaimót ebben a szerepben már hallhatta a New York-i Metropolitan és a milánói Scala közönsége is.

Karakteres karmesterek

Az amerikai Marin Alsop muzsikusnak született, és már tízévesen tudta, hogy karmester akar lenni. Bár megdöbbentette, hogy nőként még mindig lehet első, történelmet írt 2013-ban, amikor a BBC Proms zárókoncertjét vezényelte, és történelmet ír a BFZ életében is, hiszen ő az első női dirigens az együttes élén. A szezon vendégkarmesterei között köszönthetjük Dmitrij Kitajenkót, aki Sosztakovics, Rachmaninov és Csajkovszkij műveiből válogatott, újra eljön a zenekarhoz Marek Janowski, a „sebész karmesteri pálcával”, ugyancsak visszatérő vendég a finnek kedvence, Jukka-Pekka Saraste, aki ezúttal egy apokaliptikus, olykor sokkoló Bruckner-szimfóniát hoz a magyar közönségnek, és vezényli a zenekart a Grammy-díjas régizene-specialista, Jordi Savall is. A barokk élményt tökéletesíti a kamarazene szenvedélyes szerelmese, Jonathan Cohen, a kortárs zenéből pedig egy hamisítatlan Jörg Widmann-esten kaphatunk ízelítőt. Fischer Iván az új évadban többek között Csajkovszkijt, Bartókot, Brahmsot, Schumannt, Rachmaninovot és Mahlert vezényel.

Semmi rutinszerű

Fischer Iván mindenhez vonzódik, ami nem rutinszerű, ezért az új szezonban is szokatlan ötlettel áll elő. A világon egyedülálló, hogy egy szimfonikus zenekaron belül barokk együttes is működik, ezt az együttest pedig most a BFZ zeneigazgatója beemeli a nagyzenekari koncertek programjába. A BFZ több koncertet is Johann Sebastian Bach barokk hangszereken megszólaltatott művével kezd majd, így a közönség átélheti a két hangzás közötti döbbenetes különbséget. „Ez a kis újítás része annak a hosszú távú elképzelésünknek, hogy kinyitva a szimfonikus zenekar hagyományos kereteit, új koncertformákkal és szélesebb tevékenységgel fokozatosan létrehozzuk a 21. század sokoldalú zenekarát, amely halad az idővel” – fejti ki Fischer.

Nemzetközi szólistagárda

A hétszeres Grammy-díjas zongoraművész, Emanuel Ax tökéletesen illeszkedne a 21. század sokoldalú zenekarába, hiszen miközben elkötelezett híve a kortárs szerzőknek, a Fesztiválzenekarral egy igazi klasszikust, Mozart d-moll zongoraversenyét játssza. Eljön hozzánk a lengyel zongoraművész, Piotr Anderszewski is, egy valódi punk magyar gyökerekkel, intenzív és eredeti játékstílussal. A zongoristák mezőnyét erősíti a világhírű orosz zongoraművész, Lilya Zilberstein és Radu Lupu is. A fiatal orosz-német hegedűművész, Alina Pogostkina egy Sibelius-hegedűversennyel lepi meg a közönséget, Arabella Steinbacher pedig Korngold Hegedűversenyével készül.

Sorozatok

Egy évadnyi szünet után Takács-Nagy Gábor vezényletével folytatódik a Haydn-Mozart-sorozat, és a kamarazene rajongói is válogathatnak a Vasárnapi Kamarazene és a Vissza a természethez című sorozatok koncertjei között. Érdemes meghallgatni, hogy szól az orgonapozitív, a vibrafon vagy a violone.

A Müpával közös szervezésű maraton főhőse ezúttal Leonard Bernstein lesz. Eklektikus kompozícióiban keveredik a jazz, a klezmer és a színházi zene, de bármit is komponált, elsődleges célja a kommunikáció volt. Ahogy fivére, Burton Bernstein fogalmazott, „Lenny történelmet írt: ő volt az első amerikai, akit komolyan vettek a koncerttermekben”.

BFZ a közösségért

Toleranciakoncert a Hősök terén

Leonard Bernstein zenéjének fontos szerepe van a Fesztiválzenekar idei évadának lezárásában is. A szezon egyik tetőpontja a TérTáncKoncert lesz június 10-én a Hősök terén, ahova idén is több mint ötszáz, hátrányos helyzetű térségből érkező és szerencsésebb sorsú gyereket várnak táncolni. A fiatalok, akik már január óta készülnek a nagy eseményre, idén a Bernstein West Side Storyjából készült Szimfonikus táncokra mozognak majd együtt.

A West Side Story a Rómeó és Júlia modern adaptációja, amely két egymással rivalizáló New York-i banda háborúzásáról szól. Amerikai tinik és emigráns fiatalok állnak egymással szemben, de a csatározások közben a két ellenséges csoport egy-egy tagja egymásba szeret, a szerelem pedig tragédiába torkollik. „A mi korunkban újra aktuális lehet, együtt tudnak-e élni egymással a különböző népcsoportok. Lehet, hogy ez nemcsak a 40-es években volt probléma, hanem ma is az” – mondja Fischer Iván, majd hozzáteszi: „mindeközben fantasztikusan szép és izgalmas ez a zene. Bernsteinnek sikerült egységet teremtenie csodálatos klasszikus tudása, a jazz és a Broadway-musical műfaja között. A West Side Story páratlan remekmű.”

A választott zenemű is alátámasztja, hogy a TérTáncKoncert több mint zene és tánc: egymás elfogadásáról, a közösségi alkotásról, az egymás iránti nyitottságról és a toleranciáról szól.

Lackfi János, József Attila- és Prima Primissima-díjas író, költő, a TérTáncKoncert egyik nagykövete így foglalta össze a projekt lényegét: „A társadalmat hajlamosak vagyunk mozaiknak tekinteni, és kiválogatni magunknak csakis a csillogó, izgalmas köveket, merthogy így lesz a legszebb az összkép. Világunk ugyanakkor inkább puzzle, melyből, ha kidobáljuk a kevésbé tetszetős darabokat, egyszerűen nem áll össze a kép: kopott, lepra-tépdeste ábrázolást kapunk. Vagyis, ha eltoljuk magunktól a sérültebb, hátrányosabb helyzetű embereket, úgy a magunk élete is kárt szenved. Azért végtelenül szimpatikus a TérTáncKoncertek gondolata és működési módja, mert élményt ad, önképet fejleszteni segít olyan gyerekeknél, akiknek erre amúgy nem lenne módja. Végső körön pedig összetett zenei élménybe kapcsolja be őket, felmutatva, hogy létezik a komolyzene szelíd extázisa, hogy jó benne lenni, jó vele együtt mozogni. Remélem, minél többeket elér és megfertőzhet ez a jótékony vírus!”

(A TérTáncKoncert projekt 2016–17-ben az EGT Alapok támogatásával valósul meg, a roma és nem-roma interkulturális párbeszéd elősegítése című programterület keretében.)

Közösségi Hetek

A zenekar 2017–18-ban újabb három ingyenes Közösségi Hetet szervez elhagyott zsinagógákban, gyermekgondozási intézményekben, templomokban és idősotthonokban, de az idei, 2016–17-es szezon is tartogat még két ilyen különleges hetet májusban és júniusban. Az együttes kamaraformációi Zsinagógakoncertet adnak Orosházán, Tokajban, Esztergomban és Mezőtúron, gyerekeknek zenélnek többek között Ózdon a Van Helyed Stúdióban, a fóti gyermekotthonban, Kisújszáláson, Zsámbékon és Salgótarjánban, és fellépnek több templomban: Kiskőrösön, Balassagyarmaton és Debrecenben is. Két hét alatt huszonnégy idősotthonban muzsikálnak, többek között a BZSH Újpesti Szeretetotthonában, az Aranysziget Otthon Nagymágocsi Kastélyotthonában vagy a Dunakeszi Szociális Szolgáltató Központ Idősek Otthonában.