BFO
Budapesti Fesztiválzenekar
Interjúk Sep 8, 2017

Bolondos, őrült kalandok Jonathan Cohennel

Szeptemberben spanyol őrület, februárban olaszos vibrálás és Händel. Jonathan Cohen az évadban kétszer is vezényli a Fesztiválzenekar barokk együttesét. Interjú a brit karmesterrel.

Ön jól ismert vendég Magyarországon, hisz többször is járt már nálunk. Ebben a koncertszezonban kétszer is vezényli a Budapesti Fesztiválzenekart. Szeret a BFZ muzsikusaival dolgozni?

Jonathan Cohen: Mindig nagyon élvezem a Fesztiválzenekarral a közös munkát. A BFZ zenészei nagyon vágynak rá, hogy mélyre hatoljanak az általuk játszott muzsikában. Nagy energiabedobással fedeznek fel egy-egy művet, szívvel-lélekkel kamarazenélnek. Hiszem, hogy mind a barokk, mind a klasszikus zene – a nagyvolumenű darabok is – a kamarazene szépségére épül. A Fesztiválzenekar muzsikusaiban pedig ott van a csodálatos képesség a kamarazenélésre.

Jól tudom, hogy a csembaló a kedvenc hangszere?

J.C.: Valóban szeretem a csembaló mellől vezetni a barokk koncerteket. A „néma karmester” szerep csak a 19. században született meg, de én nagyon nagy összhangot érzek a zenészekkel, ha együtt játszhatunk. A csembalónak helyzeti előnye van a zenekarban, mellőle sokkal könnyebb formálni a hangzást, a ritmust és sok más apró részletet.

Az Európai Hidak fesztivál szeptember 28-i barokk koncertjére különösen humoros, vidám darabokat választott, és mindegyik kapcsolódik valamilyen formában a spanyol kultúrához.

J.C.: Már nagyon várom a spanyol tematikájú koncertünket! Telemann szvitje pontosan megjeleníti Cervantes Don Quijotéjének bolondos és olykor teljesen őrült kalandjait. A kiválasztott szerzők közül többen az akkor még a spanyol királysághoz tartozó Nápolyból származnak. Imádom Scarlatti rendkívül teátrális és expresszív muzsikáját és Durante avantgárd és bizarr „őrült szimfóniáját”. Manapság ritkán lehet hallani Boccherini-szimfóniát a koncerttermekben, ezért nagy izgalommal készülök ennek a csodás zeneműnek a felfedezésére is.

Februárban visszatér a zenekarhoz, és Händel mellett főleg itáliai komponisták műveit vezényli. Mit jelent Önnek az olasz életérzés?

J.C.: A jövő évi koncertünk fő attrakciója Händel elképesztően gyönyörű „Silete venti” című kantátája lesz, amelyben a kiváló szoprán, Malin Christenssen énekli a szólót. Händel, a „mesterdramaturg” egy káprázatos zenekari prelűddel kezdi a darabot, hatalmas széllel érkező óriási vihart festve a hangokból, amelyet a szólista belépése csendesít le a silete venti (halkuljanak a szelek) sorral. A barokk zene egyik legnagyobb és legfontosabb öröksége a concerto műfajával való kísérletezés, ebből hozta létre és tökéletesítette Corelli a concert grosso műfaját. A tavaszi koncerten néhány gyönyörű, egyben szokatlan stílusú concerto grossot hallhatnak majd. Avison és Wassenauer is egyedi és újító stílusban írtak zenét, ami remélhetőleg érdekes élmény lesz a közönség számára. Albinoni és Händel versenyművei pedig ismerősen csengenek majd.

További információ és jegyvásárlás a szeptember 28-i koncertre.
További információ és jegyvásárlás a februári koncertekre.

Az Európai Hidak fesztivál teljes programját itt érik el!