BFO
Budapesti Fesztiválzenekar

Turné: Los Angeles

Turné: Los Angeles, New York (2019. július-augusztus)

Los Angeles, Hollywood Bowl 2019. július 30. 20:00

Nicola Benedetti (hegedű) • Vezényel: Fischer Iván

Bővebben

A koncertről

Ludwig van Beethoven: Egmont-nyitány, Op. 84

Max Bruch: 1. (g-moll) hegedűverseny, Op. 26

Johannes Brahms: 1. (c-moll) szimfónia, Op. 68

Három német zeneszerzőóriás, egy bevállalós skót hegedűművész és egy felejthetetlen Los Angeles-i este – ezt kínálja a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje, melynek helyszíne, több mint húsz év után, ismét a Hollywood Bowl.

Végre a babonásoknak is lehet egy estéjük, amikor a tizenhármas szám szerencsét és szép élményeket hoz. Ennyi B-t tartalmaz ugyanis a BFZ július 30-i koncertje. Beethoven, Bruch és Brahms elhangzó műveiben összesen 9 bé-előjegyzés van, az est szólistája pedig a szintén betűrokon Nicola Benedetti.

Elsőként Ludwig van Beethoven az Egmont című Goethe-darabhoz írt kísérőzenéjének nyitánya szólal meg. A darab témája a szabadságért való harc. Különösen aktuális volt ez a franciák által megszállt Bécsben élő szerző számára, de bármilyen elnyomás áldozatai azonosulni tudnak vele. A zenekari színekben, dallamokban és kontrasztokban gazdag mű a mai napig felkavar és reményt ad.

„Izgalmas volt hallani és látni Nicola Benedettit egy igazán kockázatvállaló előadásban” – írta a The Times az est szólistájáról. Az újságíró kitér a hangszer és játékos lenyűgöző összeolvadására is, ami fontos képesség, ha Max Bruch 1. hegedűversenyéről van szó. A szerző hegedűsként jól ismerte a hangszert és annak lelkét – ez jól érződik a melodikus, fantáziaszerű, hol érzéki, hol pedig felettébb virtuóz ütemekből. Kevés Bruch-mű állta ki az idő próbáját, de a hegedűverseny máig kedvelt slágerdarab.

A koncertet egy nagy megoldás zárja: válasz a Beethoven utáni szimfóniaírás válságára. Johannes Brahms 1. szimfóniáját – melyet „Beethoven tizedikjének” is neveznek – több mint húszéves tervezés és komponálási folyamat előzte meg. A mű több ponton is utal a nagy elődre, a 9. szimfóniával való rokonságot a szerző is elismerte. Brahms zenéjében egyesül a megkönnyebbülés, a küzdelem és a szenvedély.