BFO
Budapesti Fesztiválzenekar

Turné: Hamburg

Turné: Hamburg, Luxembourg, Párizs, New York (2019. március-április)

Hamburg, Elbphilharmonie 2019. március 25. 20:00
Bővebben

A koncertről

Bartók Béla: A csodálatos mandarin – szvit;
27 egyneműkar – részletek;
7 egyneműkar kiszenekari kísérettel;
Concerto zenekarra

Bartók Béla és a Fesztiválzenekar úgy illenek össze, mint a tű és a cérna, a férfi és a nő. A koncerten a szerző sokszínűsége bomlik ki: megjelenik a botrányhős Bartók, a virtuóz Bartók, és a hazáért és a magyar népi kultúráért rajongó, abból ihletet merítő Bartók is.

A csodálatos mandarin balettzene, amit a szerző egyfelvonásos pantomimnak nevezett. Az emberi lét nagy kérdéseiről, férfi és nő kapcsolatáról, szenvedélyről, kiszolgáltatottságról, gyönyörről és fájdalomról szól. Az 1926-os kölni bemutató botrányba fulladt a szövegkönyv szókimondása, a zene keserűsége, és legfőképpen az orgazmus nyílt színi bemutatása miatt. Bár Bartók ezt tartotta az egyik legkedvesebb művének, és folyamatosan szorgalmazta az előadását, akár más művei rovására is, a darab később is gyakran találkozott tiltakozással mind a hatóságok, mind a közönség részéről szerte a világon. A szerző a táncjátékból később zenekari szvitet írt.

A 27 egyneműkar című művét Bartók két- és háromszólamú, gyermek- és női hangokra írta, ez a világszerte legismertebb kórusciklusa. Közvetlen ihletforrása a népi szövegekkel való találkozása volt, ebből táplálkozott a női hangokra íródott 7 egyneműkar kiszenekari kísérettel című művének komponálásakor is.

Az öttételes Concerto virtuozitást követel a zenészektől. Miután Bartók Amerikába ment, három évig egyetlen művet sem komponált fájó honvágya miatt – ez volt az első. A zeneszerző a hallgatásba bele is betegedett, kórházba került, ott kapta a felkérést egy zenekari mű megírására. Ettől nemcsak az alkotókedve kapott friss muníciót, de gyorsan fel is gyógyult. A Bartók mélységes honvágyát „elzenélő” művet 1944-ben mutatták be, majd egy évvel később az egészet újraírta.