BFO
Budapesti Fesztiválzenekar

Concertino sorozat: Mozart, Albrechtsberger, Grieg

Concertino sorozat

Olasz Kultúrintézet, Nagyterem 2019. január 27. 15:30

Philippe Tondre (oboa), Szakszon Balázs (altharsona) • Koncertmester: Pilz János

Bővebben

A koncertről

Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr divertimento, K. 136;
C-dúr oboaverseny, K. 314

Johann Georg Albrechtsberger: B-dúr harsonaverseny

Edvard Grieg: Holberg-szvit, Op. 40

Concertino sorozatunk második hangversenyén két emblematikus vonósdarab fogja közre a megszólaló versenyműveket. Ezúttal az oboa és a harsona csilloghat szólószerepben, a Fesztiválzenekar két szólamvezető muzsikusa, Philippe Tondre és Szakszon Balázs jóvoltából.

Mozart élénk, fülbemászó, tömör mesterműve, a színtiszta vonóshangzással megszólaló D-dúr divertimento vezeti fel az oboások megkerülhetetlen darabját, a szerző egyetlen oboaversenyét. „Szeretem a darab leleményességét, és hogy hihetetlenül élő. Imádom hosszú, lírai frázisait, a belőlük áradó gyöngédséget. Folyamatosan a fejemben járnak, a szenvedélyemmé váltak ezek a dallamok” – mondja a darab szólistája, a francia Philippe Tondre. A concerto több szerkezeti és dallameleme szerepel Mozart operáiban, zárórondójának témája a Szöktetésben hallható.
A harsonairodalom alapműveit a klasszicizmusnak köszönhetjük. Szakszon Balázs egy ritkaságot, Johann Georg Albrechtsberger altharsonára írt verseny-művét adja elő, az egyik legnehezebb darabot, ami erre a különleges – tenor testvéréhez képest felépítésében és hangzásában is kisebb – hangszerre íródott. „Ami igazán motiváló és érdekes, hogy kamarazenekari kísérettel, karmester nélkül játszhatom el a darabot. A harsona szólóhangszerként ritkán fordul elő, így szép kihívás lesz beépíteni a vonósok közé.”
A koncert végén újra megfürödhetünk a vonósok táncos játékában. A darab a norvég–dán drámaíró, Ludvig Holberg születésnek kétszázadik évfordulóját ünnepli, aki Grieghez hasonlóan Bergenben született. A Peer Gynt népszerűségével vetekedő mű energikus prelűddel indul, amit Holberg korában népszerű táncok követnek; a bensőséges sarabande, az udvarias gavotte és musette után érzelmes air tétel előzi meg a záró táncot, a szilaj rigaudont.