BFO
Budapesti Fesztiválzenekar

Haydn-Mozart Plusz: Mozart, R. Strauss, Haydn

Zenekari koncertek

Zeneakadémia, Nagyterem 2018. november 08. 19:45

Bereczky Dávid (kürt) • Vezényel: Takács-Nagy Gábor

Bővebben

A koncertről

Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr divertimento, K. 136;
G-dúr szimfónia, K. 318

Richard Strauss: 1. (Esz-dúr) kürtverseny, Op. 11

Joseph Haydn: A lakatlan sziget – nyitány, Hob. XXVIII:9;
52. (c-moll) szimfónia, Hob. I:52

„Haydn és Mozart zenéjében meleg és humánus tartalmat érzek, mindent elsöprő pozitív életerőt és szeretetet embertársaik iránt” – mondja az este karmestere, Takács-Nagy Gábor, aki ebben az évadban újabb két koncertet szentel a zeneszerző zseniknek.

A tömör, szólisztikus Mozart-divertimentot és a „Nyitány olasz stílusban” néven fennmaradt, 1779-ben Salzburgban komponált érett Mozart-szimfóniát követően a Végh Sándor Verseny egyik győztese, Bereczky Dávid játssza el a kürtösök kedvelt komponistája, Richard Strauss romantikus Esz-dúr kürtversenyét. A hangszerválasztás nem véletlen, hiszen a zeneszerző édesapja neves kürtművész volt. „Minden egyes leírt hangjánál érződik, hogy gyermekkorában otthon nagyon sok kürtszót hallott – mondja Straussról a Fesztiválzenekar muzsikusa, majd hozzáteszi: – Elegendő időt rászánva különleges hármas harmónia jön létre a zenemű, a hangszer és a zenész között. Richard Strauss 18 évesen írta ezt a darabot, én pedig, amikor szintén 18 évesen először játszottam, végérvényesen beleszerettem a vadászkürtbe.”
Bár nem ez jut róla először eszünkbe, szimfóniái és vonósnégyesei mellett Haydn tizenöt operát is írt. A tizedik, az Esterházy-udvarban komponált A lakatlan sziget két hajótörött nővér történetét dolgozza fel. Drámai és szenvedélyes nyitánya vezeti fel a hangversenyen a szerző egyik utolsó Sturm und Drang-szimfóniáját. A matematikai pontossággal megalkotott, feszültséggel teli, szeszélyes és olykor nyers c-moll hangnemű 52. szimfónia H. C. Robbins Landon zenetudós szerint Beethoven Sors-szimfóniájának „nagyapja”.