BFO
Budapesti Fesztiválzenekar

Turné: Merano

Turné: Koppenhága, Merano (2019. augusztus)

Merano, Kursaal (südtirol festival merano.meran) 2019. augusztus 29. 20:30

Miah Persson (szoprán) • Vezényel: Fischer Iván

Bővebben

A koncertről

Richard Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – nyitány

Hector Berlioz: Nyári éjszakák (Les nuits d’été) – dalciklus, Op. 7

Pjotr Iljics Csajkovszkij: 6. (h-moll, „Patetikus”) szimfónia, Op. 74

A szerelem és a szerelmi költészet sokszínűségét mutatja be a Budapesti Fesztiválzenekar koppenhágai koncertje. A svéd Miah Perssonnal közös hangversenyen a német, a francia és az orosz romantika különös vallomásai kerülnek a középpontba a játékos versengéstől egészen a halált hozó drámáig.

Richard Wagner nevét hallva nem a vidámság és könnyedség jut eszünkben elsőként, pedig A nürnbergi mesterdalnokok című operáját sokan ismerik. A céhek énekes-zeneszerző mestereiből alakult társaság dalversenyét bemutató darab előjátéka Wagner legszórakoztatóbb zenéninek egyike; szerzője koncertnyitányt is írt belőle. A négy témával zsonglőrködő műben megjelennek a mesterek, sőt ki is gúnyolják őket, és felcsendülnek a versenydal motívumai is.

Miután Wagner operájából kiderült, hogyan kell tökéletes dalt szerezni, a BFZ be is mutat néhány jól sikerült példát. Berlioz Nyári éjszakák című dalciklusa Théophile Gautier hat versét zenésíti meg. A nagyon személyes, intim dalokat egymáshoz köti atmoszférájuk, színeik és témájuk rokonsága. A szerelemről és vágyódásról szóló ciklus eredetileg zongorakíséretre íródott, de Berlioz maga dolgozta át zenekarra, megteremtve ezzel a zenekari dalciklus műfaját. A bensőséges mű szólóját Miah Persson énekli, aki mindig a hangot helyezi előtérbe a külsőségekkel szemben – koncert- és operaszínpadon egyaránt.

Szöveg nélkül, de nem kevésbé kifejezően szól a legmélyebb érzésekről Csajkovszkij legnépszerűbb, 6. (h-moll, „Patetikus”) szimfóniája. A szerző programzenét írt, de programját sosem árulta el. Egy fennmaradt jegyzet talán felfedheti az igazságot: ennek értelmében az első tétel a lobbanékony szenvedélyről, a második a szerelemről, az utolsó kettő pedig a csalódásokról és a halálról szól. A sors fintora, hogy Csajkovszkij nem sokkal a mű bemutatója után meghalt.