Váltás mobil nézetre
cover-02-fischer-ivan_2

Jesurum Stefano (http://archiviostorico.corriere.it)

A zene emlékeztetett bennünket Omer Meir Wellber izraeli Mester milánói „Jewish and the City Fesztiválon” tartott gyönyörű zenei előadására, amit valakinek meg kellett komponálni, valakinek előadni, és valakinek meghallgatni. Ha ezen ”résztvevők” egyike is hiányzik, az a zene már nem zene. Ezért is kívánom a lehető legnagyobb sikert az ugyancsak ismert magyar zeneigazgatónak, Fischer Ivánnak, aki nemrégen állította össze és tűzte műsorra Budapesten a „Vörös tehén” című lírai operát, mely hangnemében populista, intoleráns, rasszista és zsidóellenességet tükröz, olyat, mint amilyen a saját hazájában van (és még Európa jó részében). Végül is milyen zene ez. A zenéjét Fischer szerezte, a zenekar eljátszotta, az énekesek elénekelték, ám a publikum elsősorban a hatalom emberei közül került ki.  Ritmikus irodalmi klezmerek, rap és Mozartok mesélnek egy 1882-ben Magyarországról kiinduló, szokványos vérvád kiváltotta pogromról (mely szerint a zsidók megöltek volna egy parasztlányt).  Így az „első” opera mind amellett, hogy Orbán Viktor kormányát kolosszális váddal illeti, figyelmeztetően ujjal mutat rá a társadalomra, aki a legutóbbi választásokon közel 20 %-os részvét mellett voksolt a neonáci pártra, a Jobbikra.  Fischer Iván, a washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar nemrég megválasztott vezető karmestere kijelentette, hogy kifejezetten hisz a kultúra mindennapok történéseiben való felelősségében. És Magyarországon nem ő az egyetlen, aki ilyen kritikus szemlélettel él, illetve intellektuális szerepet vállal. Zsidóként jóllehet kényelmetlenül érzi magát, és családját is időközben Berlinbe költöztette, ennek ellenére továbbra is elkötelezte magát a Budapesti Fesztiválzenekarának.  Úgy tűnik, hogy a történelem megismétli önmagát. Nap, mint nap, és eset esetet követőn.

A világhírű zongoraművész Schiff András megesküdött, hogy mindaddig nem lép szeretett hazája földjére, amíg Orbán kormányon lesz; a népszerű színészt és rendezőt, Alföldi Róbertet, aki nem alkalmazkodott, először eltávolították a Nemzeti Színház igazgatói posztjáról, majd homoszexuális mivolta miatt még nevetségessé is tették. Mily rossz zene.