Váltás mobil nézetre
Wagner

Richard Wagner zenéjének előadásait sokan inkább Fischer Iván bátyjának, Ádámnak a nevével asszociálnák, aki Bayreuthban és Budapesten egyaránt vezényelte a teljes Ringet. Akik azonban figyelmesen követik Fischer Iván és a fenomenális szorgalommal dolgozó Budapesti Fesztiválzenekar koncertprogramjait, tudhatják, hogy az SACD-lemezen szereplő Wagner-műsoraikkal, illetve azok variációival az elmúlt esztendőkben számos nagy európai város hangversenytermeiben arattak. (sa-cd.net)

A Nürnbergi mesterdalnokok nyitányának áradó és bensőséges melegséggel frazeált előadása jól illusztrálja a zenekar gazdag hangzását, egyszersmind az egyes szekciók rendkívüli színvonalát. A Channel fantasztikus felvételének köszönhetően kiélvezhetjük a budapesti zenekar fafúvósainak különleges zamatát,  vonósainak lágyságát, kiváltképpen pedig a rézfúvósainak erejét.

A Fischer által alkalmazott zenekari ültetés – a két hegedűszólamot a pódium bal, illetve jobboldalán helyezi el – meghozza a  gyümölcsét, hiszen olyan hangzást kever ki, amelyet Wagner elvárhatott volna.

A lemez következő száma, a Siegfride Idill elbűvölően szól a megszokott nagyzenekari változatban, miközben itt, hála a vonósjáték érzékenységének és finomságának, amelyet a fúvósok sosem nyomnak el, szinte kamarazenei minőségben szólal meg. Az előadás tele van olyan finom apróságokkal, mint az 1′.27”-nél hallott kis portamento, amely meglehetősen váratlan, már-már izgató meglepetésként éri a hallgatót.

A lemez többi száma három gyönyörűen előadott részlet az „Istenek alkonyából”, amelyek szünet nélkül, folytatólagosan csendülnek fel a korongon. A „Hajnal és Siegfried rajnai útja” megszokott, csonkított koncert-változatában hangzik el, a Siegfried és Brünnhilde nyitójelenet-béli zenéje nélkül, majd izzó és fegyelmezett előadásban a „Siegfried gyászindulója” de talán az összes közül a legérdekesebb a harmadik felvonás zárójelenete, amelyben Petra Langot halljuk Brünnhilde szólamában. Hogy Lang kitűnő Wagner-énekesnő, régóta köztudott – jóllehet, lemezen első  ízben halljuk Wagner szerepben, igaz, ő énekli majd a szerepet Marek Janowski tervezett Ring-felvételének Walkür- és Istenek alkonya-előadásában is a PentaTone lemeztársaság CD-jén. Petra Langot általában mezzo-énekesnőként tartják számon, de hatalmas hangterjedelme, dikciójának tisztasága és expresszív alakítása a szerep nagy formátumú előadójává teszi. Magas hangjai lézerszerű pontossággal és erővel szólalnak meg, ugyanakkor olykor  olvadóan gyengédek, mint például az“ Alles! Alles! Alles weiss ich:”  kezdetű részben. Előadásában néhányszor úgy érezzük, egy kicsit mintha forszírozna, de mindezzel együtt produkciója magával ragadó. A Brünnhilda utolsó szavait követő zenekari részt a Budapesti Fesztiválzenekar csodálatosan, ellenállhatatlanul játssza. Szép ötlet, hogy elhangzanak Hagen utolsó szavai is, “Zurück vom Ring” – a zenekar egyik tagjának előadásában.

Apró szépséghibája a lemeznek, hogy a kísérőfüzetből hiányzik az Istenek alkonya zárójelenete szövegének több, mint a fele.

Jared Sacks és Hein Dekker 5.0 DSD felvétele, amelyről csak szuperlatívuszokban szólhatunk,  Budapesten, a Művészetek Palotájában, 2012 januárjában készült. A nagy létszámú szimfonikus zenekar hangzása fenomenális. Olyan élmény, amilyenre minden audiofil vágyik.

Egy felvétel, amelyet nagyon ajánlok.