Váltás mobil nézetre
Dél-Amerika

A Buenos Aires-i Teatro Colón közönsége könnyekben és tapsviharban tört ki, miután a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai a koncertjük végén felálltak, és spanyolul énekeltek el egy híres tangót. Fischer Iván és zenekara legutóbbi turnéjáról ismét csupa elismerő kritika jelent meg: „felejthetetlen koncertről”, „kivételes muzsikusokról” és „újító, impozáns karmesterről” írt a dél-amerikai sajtó. A BFZ augusztusban újra útnak indul és Európa legfontosabb fesztiváljain zenél majd.

Montevideo, Buenos Aires, Sao Paulo, Rio de Janeiro – a Budapesti Fesztiválzenekar újabb nagyszabású turnén van túl. Alig több mint egy hét leforgás alatt hat koncertet adtak Dél-Amerika legfontosabb koncerthelyszínein a világ egyik legjobb operaházaként számon tartott Teatro Colontól kezdve a pályaudvarként is funkcionáló, egyedülálló Sala Sao Paolóig.

„Egy felejthetetlen koncert” – az uruguayi El País ezzel a címmel közölt kritikát a zenekar hangversenyéről, melyet a cikk szerint „zenei frissesség” jellemzett. Ahogy fogalmaztak: „Fischer Iván eredetisége és bölcsessége főleg Brahms IV. szimfóniájában mutatkozott meg, egy percre sem hanyagolva el az intenzív érzelmeket.” A szerző arra is kitért, hogy „örök emlék marad”, amikor a „kivételes muzsikusok” ráadásként elénekelték a Por una cabeza című tangót. A közönség soraiból többen megkönnyezték ezt a gesztust.

Az argentin La Capital így összegezte a Fesztiválzenekar koncertjét: „remek igazgató, kiemelkedő szólisták, és egy nagyszerű zenekar.” Ezúttal Alexander Toradze grúz zongoraművész és Miah Persson svéd szoprán kísérték el a zenekart a turnéra.

A Buenos Aires Herald azt hangsúlyozta: Fischer Iván az újítások embere, ez pedig a koncerten is bebizonyosodott. Szintén kiemelték a szimfonikus zenekaroknál ritkaságnak számító kamarazenészi mentalitást és összhangot. „Jól látszik, hogy a muzsikusok szeretik a karmesterüket, akivel hosszú és gyümölcsöző a kapcsolatuk. […] Brahms IV. szimfóniáját hallgatva pedig egyértelművé vált, hogy Fischer Iván rettenthetetlen karmester, a zenekar pedig páratlanul szólt.”

Az argentin La Nacion szerint a Brahms szimfóniában a „tökéletesség különböző árnyalatai” jelentek meg, a zenekar „bámulatos”, játéka „éteri, áttetsző és elegáns”. Az argentin El País is „kiemelkedő koncertről”, szín- és ritmuskavalkádról, és Fischer Iván „kitűnő interpretációiról” írt. Az Ámbitó Financiero a „tökéletes profizmust”, az „egyedi minőséget”, a „precíz ritmust és intonációt”, illetve a „változatos hangzást” emelte ki, majd a szerző azt is hozzátette: „a zene elvarázsolta és magával ragadta a közönséget”.

A zenekar művészei a turné során a hagyományos koncerteken túl Montevideoban és Sao Paulóban mesterkurzusokat is tartottak fiatal tehetségeknek.

A Budapesti Fesztiválzenekarra augusztustól újabb mozgalmas napok várnak. Több mint tíz év kihagyás után visszatér Mozart szülővárosába, Salzburgba, hogy a világ egyik legszínvonalasabb fesztiválján, a Salzburgi Ünnepi Játékokon koncertezzen, de a milánói Scala is újra megtelik a zenekar játékával. Szintén augusztusban indul el egy hosszú távú együttműködés Európa másik kiemelkedő fesztiváljával, az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivállal, ahol újra színpadra kerül Fischer Iván egyedi operarendezése, a Figaro házassága.