Váltás mobil nézetre
Sonia Wieder-Atherton

Szeptemberben a Bridging Europe fesztivál keretében rendezett kortárs zenei koncertünk szólistájaként lép fel Budapesten, a Budapesti Fesztiválzenekar művészeivel. Ismerte ezt a zenekart korábban?

Nem ismertem a zenekart, de természetesen sokat hallottam róluk, hiszen egy világhírű együttesről van szó. Nagyon nagy örömmel készülök a fellépésre.

Talán hallotta már, hogy a koncerten a közönség nem megszokott módon foglal majd helyet. A terv szerint a színpadon ülnek majd a zenészekhez egészen közel. Mit szól ehhez az ötlethez, hogy a hallgatóság ilyen szoros kapcsolatban legyen a zenészekkel, a zenével és a hangszerekkel?

Tetszik az elképzelés. Azt gondolom, nagyon is jó dolog, ha a hallgatóság közelről érzi azt az energiát, amely a zenészek között áramlik, és ha testközelből érzékelik, ahogy a muzsikusok fizikailag is átadják magukat a zenének. Olyan állapotot hozhat létre ez a közelség, amely révén az előadók és a közönség érzelmei összetalálkozhatnak.

 A “Versuchung” című Wolfgang Rihm darabot, amelynek szólistája lesz a koncerten, a szerző a híres német festőművész, Max Beckmann emlékére írta. Mit gondol és mit tud a darabról és a két műfaj közötti kapcsolatról?

Azt hiszem, hogy a Beckmann féle tryptichon és Wolfgang Rihm zenei munkásságának kapcsolata Rihm számára nagyon személyes ügy. Amit nekem Beckmann alkotása mond, az a két világ közötti átjárás. És ha ezt a kétféle művészeti szférát – a szépség és a bántalmazás világát – olyan közelről nézi az ember, hogy már összemosódik a kettő, olyasmit lát, amelyben a két véglet egymást semlegesíti…

Hallottam és láttam is olyan műalkotásokat az interneten, amelyekben a kép, a film, a képzőművészet, a mozgás és a zene egyszerre volt jelen, s amelyben főszereplőként ön játszotta a gordonkaszólót. Ezek szerint elkötelezett híve az összművészeti alkotásoknak?

Engem mindig is érdekelt, hogy a zene miképpen vesz részt a mindennapi életünkben, hol helyezkedik el. Hogyan lehet a segítségével történeteket mesélni, hogyan lepheti meg és alakíthatja a mai világban élő embereket. És főleg, hogy “a fülünkkel hogyan látjuk, illetve a szemünkkel hogyan halljuk” a többhatású zeneműveket. Ezért tárom ki a kapukat a legkülönbözőbb művészeti műfajok irányába.

Ön nemcsak előadóművész, hanem komponál is. Kérem, mondja el, mi a saját kompozícióinak legfontosabb sajátossága!

Nem tekintem magam zeneszerzőnek. Kizárólag abból a célból írok zenét, hogy a saját nagyobbléptékű projektjeimet kiegészítsem. Azért is bővítem előadói repertoáromat a zenei kultúrák sokféle irányába, mert az érdekel, hogy az emberiség története során és legkülönbözőbb kultúrákban a zene milyen szerepet töltött be, hogyan vett részt a küzdelmeinkben és az álmainkban.

A budapesti koncert karmestere Franck Ollu, aki Önhöz hasonlóan most fog először Budapesten fellépni. Ismeri őt, talán már volt is közös fellépésük?

Nagyon sokszor hallottam őt vezényelni, csodálatos muzsikus. Eddig még nem léptünk fel együtt, de nagyon várom az őszi koncertet vele és persze Wolfgang Rihm darabját, no meg az izgalmasnak ígérkező Bridging Europe fesztivált.

További információért és jegyvásárlásért kattintson IDE!