Váltás mobil nézetre
fotó (21)

A Budapesti Fesztiválzenekar túl van az évad első európai turnéján, melynek során elsöprő sikert aratott Londonban, Locarnóban, San Sebastianban, Torinóban és Milánóban is. A kritika szuperlatívuszokban számolt be a zenekar koncertjeiről, melyekbe Fischer Iván ez alkalommal valódi újdonságot csempészett.

A Budapesti Fesztiválzenekar Brahms III. és IV. szimfóniájával, illetve egy osztrák-magyar műsorral utazta körbe Európa legizgalmasabb nyárvégi fesztiváljait.

A turné legfontosabb állomása London volt, ahol a zenekar az 1895-ben alapított Promenád fesztivál (BBC Proms) közel hatezres közönsége előtt adott egymás után két teltházas koncertet a Royal Albert Hallban. (A koncertet a BBC Rádió élőben közvetítette, melyet itt hallgathatnak meg: http://www.bbc.co.uk/programmes/b04f8tqd.) A The Guardian beszámolója szerint a BFZ koncertjei a legnépszerűbbek között voltak a jegyeladások alapján.

A brit lapok lélegzetelállító előadásról, elképesztő érzékenységről, mély koncentrációról és tökéletes egységről írtak. A The Times cikke pompás, tündöklő zenekarként írta le a Fesztiválzenekart, melyben egy emberként lélegeznek a muzsikusok.

Bár a nemzetközi szimfonikus zenekarok hangzása egyre inkább hasonlít egymáshoz, a Fesztiválzenekar különleges hangon szól – írta a The Evening Standard kritikusa, aki szerint Fischer Iván csodákat ér el a zenekarral.

Ezt bizonyítja az is, hogy az egységes hangzás mellett a másik fontos részlet, amire az összes kritika kitért, hogy ráadásként a Fesztiválzenekar tagjai letették hangszerüket, kórussá alakultak, és Dvorak, illetve Brahms dalokat énekeltek.

Fischer Iván ezen a turnén arra kérte a zenekart, hogy kezdjenek új életet, és énekeljenek rendszeresen. „Miért? Mert az embereknek énekelniük kell. Anyák énekeljenek kisbabáiknak, gyerekek csatlakozzanak gyerekkórusokhoz, a felnőttek pedig fedezzék újra fel ezt a csodálatos kommunikációs eszközt. Nekünk most példát kell mutatnunk, hogy érzékeltessük: a félelmeket, gátlásokat le lehet győzni.” – vallja a zenekar zeneigazgatója.

A hatás nem maradt el a turné során. A The Guardian szerint a kórus finoman és precízen szólt, a The Independent kritikusa elbűvölőnek találta az előadást, és azt írta: a zenekar gond nélkül alakulhatna át első osztályú kórussá, a The Telegraph pedig külön kiemelte: a zenekar megmutatta, milyen fontos szerepe van az éneklésnek a magyar zenei kultúrában. A London Evening Standard szerzője ezt úgy fogalmazta meg: a ráadás egyértelmű bizonyíték volt a Kodály módszer sikerességére.

A zenekar London után az „olasz Svájcban”, Locarno több száz éves templomában, a Chiesa di Francescóban muzsikált a 69. Settimane Musicali di Ascona fesztivál alkalmából, majd San Sebastianban, az Atlanti-óceán partján adta elő műsorát a 75 éves Musika Hamabostaldia fesztiválon.

A turné méltó lezárása volt, hogy világszerte elismert muzsikusaink Olaszország egyik legfontosabb komolyzenei fesztiválja, a MITO nyitányaként Torinóban játszhattak, majd a milánói Scalát is meghódíthatták. A zenekar életében ez volt az első alkalom, hogy a Scalában muzsikált, ahol ez alkalommal megjelentek Lombardia és Róma vezető politikusai is. Az eseményt a milánói polgármester által szervezett fogadás zárta. (Videós összefoglalót itt talál: https://www.youtube.com/watch?v=1Cq5wGVa6m8)

Ahogy az olasz kritika fogalmazott, a zenekar, amely nem csak Európában tartozik a legjobbak közé, tiszteletet és szeretetet sugárzott, ez pedig komoly lecke volt a közönség számára is.

A turnén elhangzott Brahms-szimfóniákat legközelebb a Bridging Europe fesztivál keretében hallhatja a közönség a Művészetek Palotájában szeptember 12-13-14-én, májusban pedig Fischer Iván vezényletével az I. és a II. szimfónia is felcsendül majd.