Váltás mobil nézetre

A koncertről

Stravinsky Pulcinella című táncjátéka nemcsak a komponista életművében jelez fordulatot: a zenetörténészek a modern zene történetében is határkőnek tekintik: a neoklasszicizmus kezdetét is ettől számítják. 1919-ben az immár világhírű zeneszerző figyelmét Gyagilev hívta fel Pergolesi életművére. Stravinsky tanulmányozni kezdte az olasz muzsikus műveit, és különböző tételeiből táncjátékot komponált, amely a régi nápolyi commedia dell’arte alakjait és színpadi helyzeteit eleveníti fel. A Pulcinellából 1922-ben szvitet is komponált, amely azóta is állandó sikerdarabja a hangversenytermeknek. Olasz szvitjében pedig a balett tételeit „hasznosítja újra”. Az Olasz szvit első változatát 1925-ben hegedűre és zongorára készítette, majd 1932-ben világhírű honfitársa, Gregor Pjatigorszkij számára írta a csellóváltozatot, mígnem 1933-ban a hegedűs Samuel Dushkin számára még egyszer – utoljára –  átdolgozta a szvitet. Pergolesi zenéjének bája és Stravinsky stílusának pikáns, ironikus hangja egyedülállóan élvezetessé teszi az Olasz szvitet, amely egyébként a Stravinsky-életmű egyetlen csellóra és zongorára írott darabja.

Az 1915-16-os évadban a Flonzaley vonósnégyes mutatta be Stravinsky Három darab vonósnégyesre című művét. A kvartett primáriusa, Alfred Pochon ezután javasolta a zeneszerzőnek, komponáljon további kvartetteket. A nyarat Stravinsky első felesége társaságában a bretagne-i  Carentec-ben töltötte, ahonnan bosszús levelekben számolt be barátjának, Charles Ferdinand Ramuznek (A katona története szövegírójának), hogy szállása előtt az emberek nem átallanak kora hajnaltól kezdve hangosan énekelni, amitől ő sem aludni, sem komponálni nem tud. Azért hogy mégiscsak tudott komponálni, jól mutatja az egytételes Concertino, amelynek kottáját ősszel sikerrel leszállította a kvartettnek, és amelyet 1952-ben egy tizenkét hangszerből álló hangszeregyüttesre hangszerelt meg.

A klarinétra, kürtre, fagottra, zongorára, hegedűre, brácsára és gordonkára irt Szeptett 1953-ban keletkezett, bemutatójára 1954 januárjában, Dumbarton Oaks-ban került sor, a zeneszerző vezényletével. Ebben az időben Stravinsky már megismerte és elsajátította Webern kompozíciós eljárását, és részben a szeriális technikát. A Szeptett szeriális kidolgozásmódja ellenére tonális mű, hangneme A-dúr.

 

Jegyárak

990 Ft


Részletes program

Igor Stravinsky: Olasz szvit (a Pulcinellából)
Igor Stravinsky: Concertino
Igor Stravinsky: Szeptett

karmester

Dubóczky Gergely

Közreműködők

Perényi Miklós, cselló
Perényi Benjámin, zongora
A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai
Gál-Tamási Mária, hegedű
Kádár István, hegedű
Juhász Barna, brácsa
Dvorák Lajos, cselló
Markó György, cselló
Pivon Gabriella, fuvola
Philippe Tondre, oboa
Zoe Kitson, angolkürt
Csalló Roland, klarinét
Duffek Mihály, fagott
Patkós Sándor, fagott
Bereczky Dávid, kürt
Czeglédi Zsolt, trombita
Tóth Zoltán, trombita
Stürzenbaum Róbert, harsona
Justin Clark, harsona
Báll Dávid, zongora