Váltás mobil nézetre

A koncertről

Az Oktett egy álommal kezdődött. Kis szobában láttam magam, körülöttem hangszeresek kis csoportja valami tetszetős zenét játszott. Nem ismertem fel a zenét, pedig feszülten figyeltem, és semmit sem tudtam belőle felidézni másnap, de emlékszem álombeli kíváncsiságomra: hányan vannak a muzsikusok. Arra is emlékszem, hogy nyolcnak számláltam őket, azután megint néztem, és láttam, hogy fagottokon, harsonákon, trombitákon, fuvolán és klarinéton játszottak. Nagy örömmel és várakozással ébredtem ebből a kis koncertből, és másnap reggel belefogtam az Oktett komponálásába, amely előző nap eszembe sem jutott, bár egy ideje már akartam írni egy kamaradarabot. (…)  Szerettem az Oktett hangszeres játékait és hozzátehetem, hogy pontosan elértem mindazt, aminek elvégzésére felkészültem (…) Az első előadást én vezényeltem, szörnyű lámpalázzal, azt hiszem, az első alkalom miatt: első hangversenydarabom volt, amit magam mutattam be. A párizsi Opera színpada óriási keretnek tűnt nyolc zenész számára, de ezen függönyökkel segítettek, és  a  hangzás jól kiegyensúlyozott volt.” – egyebek mellett ezt meséli Stravinsky Robert Craftnak, az 1922-ben bemutatott Oktett keletkezéséről.

A hegedűre és zongorára komponált Duo Concertant az 1932-es esztendő terméke, egyszersmind a hegedűverseny „mellékterméke” és egy nagy zenei partneri viszony dokumentuma. Stravinsky 1931-ben ismerkedett meg a kivételes képességű, orosz származású hegedűművésszel, Samuel Dushkinnal. A zeneszerző 1932-ben Berlinben vele mutatta be a darabot, amelyet aztán a rá következő években Európa-szerte számos hangversenyen eljátszottak.

A hangverseny legkorábbi (és legrövidebb) darabját 1919-ben szólózongorára írta Stravinsky. A mű az amerikai dzsesszel való első találkozások inspiráló hatására keletkezett. Az októberi forradalom után friss emigráns Stravinsky először csupán kottából ismerte a dzsesszt (a kottákkal Ernest Ansermet karmester látta el őt), ám a Piano-Rag Music megkomponálásának idején már koncerten is hallott dzsessz-zenészeket. A rövid Stravinsky-darab egyszerre viseli magán a komponista orosz korszakának vonásait és a ragtime hatását. A művet szerzője eredetileg Arthur Rubinsteinnek írta, végül azonban egy másik pianista, José Iturbi mutatta be 1923. október 8-án Lausanne-ban.

Jegyárak

990 Ft


Részletes program

Igor Stravinksy: Oktett
Igor Stravinksy: Duo Concertant
Igor Stravinksy: Piano Rag Music  

karmester

Dubóczky Gergely

Közreműködők

Jandó Jenő, zongora
A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai
Eckhardt Violetta, hegedű
Jóföldi Anett, fuvola
Ács Ákos, klarinét
Nina Ashton, fagott
Patkós Sándor, fagott
Czeglédi Zsolt, trombita
Tóth Zoltán, trombita
Stürzenbaum Róbert, harsona
Justin Clark, harsona