Váltás mobil nézetre

A koncertről

Hattyúdalként zárja Richard Strauss életművét az 1948-ban komponált, négy darabból álló zenekari kíséretes dalciklus, a Négy utolsó ének. Az idős zeneszerző kedélyét megülte a betegség, nyomasztották a háború utáni németországi állapotok. 1947-ben talált rá az Im Abendrot (Alkonypírban) című Eichendorff-versre, amelyben egy idős házaspár, együtt töltött élete végén, a lenyugvó napot szemlélve eltűnődik: „Ez lenne a halál?” A ciklus többi dala Hermann Hesse verseire íródott. A bemutatót Strauss már nem érte meg. A bemutatóra 1950-ben, a kor egyik legnagyobb énekesnője, Kirsten Flagstad közreműködésével, Wilhelm Furtwängler vezényletével került sor.

Önéletrajzi ihletésű Mahler Egy vándorlegény dalai című ciklusa is. Az ifjú Mahler, aki 1883 és 1885 között a kasseli színház karmestere volt, fülig beleszeretett az attraktív, ám szeszélyes Johanna Richter énekesnőbe. Viszonzatlan szerelméről részletesen beszámolt barátjának, Friedrich Löhrnek. 1884 végén aztán művészi formát is talált érzelmei kifejezésére: hat, egymással éles kontrasztban álló verset A fiú csodakürtje című gyűjteményből, amelyeket némileg átírt. Ezek közül négy került be a végleges ciklusba, amit vágyának titokzatos tárgya nem ismert meg: „Írtam egy dalciklust, és neki ajánlottam. De ő nem ismeri. Mi olyat mondhatnának neki ezek a dalok, amit ő nem tud? A dalok sorrendje úgy van kitalálva, mintha egy vándorlegény, akit megpróbált a sors, világgá menne.”

A hangverseny második felében felcsendülő, 1900-ban befejezett Mahler-szimfónia zárótétele egy korábban, 1882-ben keletkezett dal. Szövege, „A mennyei élet” szintén A fiú csodakürtje gyűjteményből vétetett.

Előadás

„Az a legfontosabb, hogy ne hagyd magad irányítani a világ által. Haladj a magad útján, dolgozz csalhatatlanul: ne hagyd, hogy a kudarc lehangoljon, és azt se, hogy elvarázsoljon a taps.” (Gustav Mahler)

2014. október 5-én 14 óra 30 perckor a Művészetek Palotája Zászlóterében Norman Lebrecht brit író és zenekritikus ad elő Gustav Mahler munkásságáról.

A zeneszerző életében művei csak kisebb, helyi sikereket arattak, halála után azonban ellenkező végletbe csapó Mahler-kultusz támadt. Miért váltott ki az osztrák karmester-zeneszerző ellenérzéseket a XIX. században, és miért lett elfogadott és elismert a XX.-ban? Ezt a kettősséget boncolgatja Norman Lebrecht, akinek eddig 12 zenével kapcsolatos könyve jelent meg 17 nyelven, az utolsó Miért Mahler? címmel. A brit író Slipped Disc című kulturális-zenei blogja a legolvasottabb kulturális blog a világon, havonta több mint egymillió ember olvassa. Szakértelme és véleménye mértékadó.

Az előadás angol nyelvű, magyar nyelvű szinkrontolmácsolást biztosítunk.

A részvétel ingyenes.

Jegyárak

2 500 Ft / 4 600 Ft / 5 900 Ft / 8 400 Ft / 13 600 Ft

Érvényes bérletek

Reiner A (2014/15), Reiner B (2014/15)


Részletes program

Richard Strauss: Négy utolsó ének
Gustav Mahler: Egy vándorlegény dalai
Gustav Mahler: 4. szimfónia

karmester

Fischer Iván

Közreműködők

Miah Persson, szoprán
Tassis Christoyannis, bariton