Váltás mobil nézetre

A koncertről

Interjú Juliane Banséval:

Nyilvánvalóan kezdettől művészpályára készült, hiszen gyerekkorában hegedülni, majd balettozni tanult, aztán tizenöt évesen az éneklés mellett döntött. Hogyan jutott erre az elhatározásra?

Hegedülni, de különösen balettozni nagyon szerettem, éppen ezért nem volt könnyű lemondanom róluk. Úgy éreztem viszont, illetve úgy is tapasztaltam, hogy az éneklés nagyobb szabadságot és nagyobb lehetőséget nyújt az önkifejezésre.

Szinte gyermekfejjel, alig húsz évesen debütált Berlinben A varázsfuvola Paminájának szerepében. A produkció hatalmas nemzetközi sikert aratott.  Az ön nevét pedig azonnal szárnyára kapta a világhír. ..

Nem azonnal. Ez a Komische Oper előadása volt, a helyszín tehát Kelet-Berlin volt, néhány héttel a berlini fal leomlása előtt… De tény, hogy a produkció felkeltette a sajtó figyelmét, mint minden Harry Kupfer-rendezés. Ezt követően valóban több európai operaháztól is meghívást is kaptam, hogy  énekeljem el Pamina szerepét; valóban ez lett a „beugróm” a nemzetközi opera világába.

Opera-, oratórium- és dalénekesként egyaránt sokat dolgozik, dalénekesként Schiff Andrással is többször fellépett, sőt, nagyszerű dal-lemezt is készítettek. Önhöz melyik műfaj áll legközelebb?

Egy kiváló zongoraművésszel bensőségesen együtt dolgozni nagyon inspiráló, a szimfonikus zenekar „keretei” tágabbak, éppen ezért másféle lehetőségekkel kecsegtetnek… mindkettőnek megvan a saját létjogosultsága!

Korábban dolgozott már a BFZ-vel.  Mi teszi különlegessé ezt a zenekart?

Számos alkalommal léptünk fel együtt a zenekarral, Budapesten és Gran Canarian is nagy sikerrel adtuk elő a Cos`i fan tuttét és a lenyűgöző Don Giovannit 2010-ben!!  Mindig nagy öröm számomra a BFZ-vel és Fischer Ivánnal együtt dolgozni, a muzikalitás és a zenélés öröme,a zenekar fantasztikus technikai tudásávalpárosítva egyszerűen lehengerlő.

Dvořák Requiemjének szoprán-szólamát énekli most. Dvořák zenéje milyen szerepet játszik az ön énekesi életében?

A Requiem szoprán-szólamát most éneklem először. Dvořák általában nagyon jó énekszólamokat ír, rendkívül szép dallamokat; a műveit énekelni mindig nagyszerű érzés.

A műről

A 19. század hetvenes és nyolcvanas éveiben írott, nagyszabású oratorikus Dvořák-művek, a „Stabat mater”,” A kísértetmenyasszony” és a „Szent Ludmilla” rendkívüli angliai sikere után – a két utóbbi mű eleve angliai megrendelésre, Leeds és Birmingham számára íródott – 1888-ban Birminghamből rendelték meg a Requiemet.

Az elfoglalt komponista csak 1890 elején, az év első napján kezdte meg a komponálást, amit külföldi utazásai miatt többször is félbe kellett szakítania. A partitúra október végére készült el, az ősbemutatóra egy évvel később, 1891. október 9-én Birminghamben, a szerző vezényletével került sor.

A rákövetkező hónapokban további angol városokban, Csehországban és az Egyesült Államokban is bemutatták Dvořák remekét. A Requiem – Verdi tizenhét évvel korábbi halotti miséjéhez hasonlóan – eleve nem egyházi használatra, hanem a koncertterem számára íródott.

A hangverseny támogatója a K&H.

 

Koncert előtt, koncert után

Ahoj, terasz!
2013. szeptember 14. 17:00
Művészetek Palotája, Kültér
17.00: Infinite Quintet
Közreműködik: Petr Kalfus – alt- és szopránszaxofon, Miroslav Hloucal – trombita, Viliam Béreš – zongora, Petr Dvorský – bőgő, Martin Novak – dob
18.00: Sato-San To
Közreműködik: Thom Herian – dob, programok, Oskar Török – trombita, billentyűs hangszerek, Vojtěch Procházka – billentyűs hangszerek, Jaromír Honzák – bőgő
19.30: Tomáš Kočko & Orchestr
Közreműködik: Tomáš Kočko – ének, gitárok, mandolin, Libuše Černa – hegedű, brácsa, ének, Helena Macháčková – hegedű, cimbalom, fúvós hangszerek, Kamil Tománek – bőgő, vokál, Pavel Plch – dob, ütős hangszerek, cimbalom
20.30: Čankišou
Közreműködik: Karel Herman – ének, trombita, Zdenek Kluka – ének, dob, ütőhangszerek, harmonika, Jan Kluka – dob, djembe, ütőhangszerek, ének, David Synak – furulyák, didjeridoo, altszaxofon, szopránszaxofon, jinagovi, ének, Roman Mrázek – basszusgitár, ének, Rene Senko – tenorszaxofon, ukulele, ének, Martin Krajíček – mandoline, quitar, ukulele, ének

Egymás után két olyan jazzegyüttes lép a pódiumra, amelyek 2012-ben nagy sikerrel mutatkoztak be a Müpa első regionális Jazz Showcase fesztiválján. Az Infinite Quintet hagyományos bebop-felállással és végtelen lehetőségeket magában rejtő, modern mainstream zenével alapozza meg a hangulatot, majd a megújult Sato-San To együttes mutatja be friss lemezanyagát, amelynek gerincét továbbra is a nu-jazz áramlásai adják, de a trióból kvartetté alakult csapat még többféle és még merészebb hangzáskísérleteket tesz majd. Tomáš Kočko és bandája többször kapta meg a “cseh Ghymes” címkét, de nem tiltakoznak a “morvai Jethro Tull” elnevezés ellen sem. A névadó énekes-zeneszerző részben versmegzenésítéseket, részben saját opusokat ad elő társaival, akik főként akusztikus hangszereken játszanak, melyek közt kiemelt szerepet kap a mandolin és a két cimbalom.
A koncertek után a P’Art Kávéház terasza mozivá alakul át, és a közönség egy kultikus cseh filmet, Miloš Forman Tűz van, babám! című alkotását tekintheti meg.
További információ

Jegyárak

4 400 Ft / 5 700 Ft / 8 000 Ft / 13 000 Ft

Érvényes bérletek

Ormándy A (2013/14), Ormándy B (2013/14)


Részletes program

Antonín Dvořák: Rekviem

karmester

Fischer Iván

Közreműködők

Juliane Banse, szoprán
Jolana Fogašová, mezzoszoprán
Peter Berger, tenor
Alejandro Marco-Buhrmester, basszus
Cseh Filharmónia Énekkar, Brno

Ajánljuk még

Nem találta, amit keres? Kérdése van egy koncerttel kapcsolatban?

Írjon nekünk a bfofound@bfz.hu címre vagy hívjon a +36 1 489 43 30 telefonszámon!