Váltás mobil nézetre
Ebreakfast_w

A Budapesti Fesztiválzenekar története

Lenyűgöző sztorit hallottunk: hogyan lett egy egészen fiatal zenekar – mindössze 25 év alatt – a világ egyik legjobbjává, a tíz legjobb zenekar egyikévé, és mindezt egy olyan világban, ahol a nagy nevek mögött évszázados történetek húzódnak. Hogy csinálták? Hogy érték el? Stefant hallgatva úgy fogalmaznék, hogy egyfelől fantasztikus művészetet hoztak létre, másfelől pedig nagy szerencséjük volt, hogy egy olyan igazi vizionárius vezető áll az élükön, mint Fischer Iván, akit olyan nevekkel említhetünk, mint Lorin Maazel vagy Simon Rattle. Amiről közvetlenül nem esett szó, de azonnal az eszembe jutott, az, hogy egy ilyen intézmény működtetése nem csupán a jegyárusításról szól. Leginkább arról, hogy kapcsolatot tudjon teremteni a közönséggel, végtére is a zene feladata, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket. Művészi szempontból minden zenekar számára fontos, hogy jelen legyen a világ nagy zenei központjaiban és ugyanígy, a zenekarnak, mint intézménynek is alapvető fontosságúak a turnék, hiszen a turnék stabil bevételt hoznak. A vezetőnek ügyelnie kell a pénzügyi egyensúlyra és tudnia kell, hogy nem mindenhol lehet elérni egyformán magas bevételeket. A BFZ meglehetősen eredményesen intézi, hogy a művészi és anyagi oldal egyensúlyban van. Ezt azzal éri el, hogy egyaránt fókuszál New York City és London legrangosabb koncerthelyszíneire, ami nagyban elősegíti a Budapesti Fesztiválzenekar brand építését, és a legkülönbözőbb egzotikus helyekre, ami segít a zenekar finanszírozásában. Hosszabb távon mindazonáltal a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy hogyan lehet a koncertterembe vonzani a fiatalokat, akik eddig nem sokat foglalkoztak a klasszikus zenével. Az én nemzedékem mobiltelefonnal és nem kottával a kezében nőtt fel. És ez általában nem is annyira a művészeti nevelés elhanyagolásának tudható be, hanem annak a hatalmas kulturális váltásnak, ami végbement abban, amit „szórakozásnak” nevezünk. A barátaim között alig akad néhány, aki volt már komolyzenei hangversenyen. Én magam egyike vagyok azoknak a kivételezett helyzetben lévőknek, akik e téren már tapasztalatokat szerezhettek és tudják, milyen bámulatos hatással lehet az emberre  a  komolyzene. De esetemet korántsem mondanám tipikusnak, és attól tartok, én és a hozzám hasonlók nem vagyunk elegen, hogy megtöltsük a holnap koncerttermeit. Stefan Englert – minden jel erre utal – tudatában van az előtte álló kihívásoknak. Az ő szemében a BFZ művészettel foglalkozó üzleti vállalkozás, amelynek a kreativitás, az innováció és a kísérletező kedv minden szinten kívánatos jellemzője. Ezért azon van, hogy tiszteletteljes és támogató közeget hozzanak létre a zenekar művészeinek, akiket magukat is tevőlegesen bevonnak  az együttes életét érintő elképzelések kialakításába, a különböző műveletek megtervezésébe és a döntések meghozatalába. Ez a modell teszi lehetővé a Budapesti Fesztiválzenekarnak, hogy kiemelkedő színvonalú művészi produkciókat hozzon létre és hogy még sok évig szolgálja a közösséget.

Martyna Panczak

BFZ – Tudta, hogy ez a Budapestről indult együttes egyike a világ tíz legjobb zenekarának?

Az EEF Budapestről indult, globális sikert elérő vállalkozásokat mutat be. A programot a Prezi alapítói szponzorálják.

Az alkalommal komolyzenei témával foglalkozunk. Az „üzletág” története Szent István korára nyúlik vissza. A világ legrégebbi szimfonikus zenekarát, a Drezdai Állami Zenekart 1548-ban alapították. A Berlini, Müncheni, New York-i és Bécsi Filharmonikus Zenekarok története a tizenkilencedik században kezdődött. 1983-ban egy vállalkozószellemű karmester, Fischer Iván elhatározza, hogy új zenekart hoz létre, amely különbözik minden más budapesti zenekartól. Csodát művel: alig huszonöt évnyi működés után a Gramophone, a világ legjobb komolyzenei magazinjának kritikusai beválasztják az együttest a világ tíz legjobb zenekara közé! Stefan Englerttel, Iván partnerével, a BFZ ügyvezető igazgatójával a következő huszonöt évről fogok beszélgetni…

Program Stefan Englerttel az EEF alapítója, Záboji Péter beszélget

Időpont 2012. november 22, csütörtök

8.30-9.00 reggeli, ismerkedés

9.00- 10.00 interjú

Helyszín Prezi irodahelyiség (VII. Budapest, Károly krt 9.)

Megjelenés utcai viseletben

A résztvevőket a jelentkezések alapján választjuk ki.

Jelentkezni lehet: http://www.europreneurs.org/programs/ebreakfast-prezi/#more-2754