Váltás mobil nézetre
Fischer Iván

newyorkclassicalreview.com by Amanda Angel
Dvořák 8. (D-dúr) szimfóniájának nyitótételében Fischer Iván zenekara segítségével valóságos vihart varázsolt a pódiumon. A karmester égnek emelte az öklét, a rezek mennydörögtek, kezének jelzésére a csellók még hangosabban játszottak, pálcájával a második hegedűk felé döfött, villámlásszerű hatásokat előidézve, széles mozdulataival egész zenekarát betaszítva a viharba. Az első tétel végén a nézőtéren a közönségből valaki elkurjantotta magát: az ujjongó néző valószínűleg képtelen volt úrrá lenni izgalmán.

Nehéz elképzelni még egy olyan zenekart, amely képes nagyobb izgalmat kelteni, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, amikor alapítója és művészeti vezetője, Fischer Iván vezényletével muzsikál. A zenekar vasárnap a Lincoln Center’s Great Performers sorozata keretében az Avery Fisher Hall-ban játszotat két Dvořák műsora közül az elsőt. A program a zenekar ötletes budapesti éjféli hangversenyeinek és eredeti rendezésű meglehetősen szelídnek látszott.

A hangverseny hirtelen, szinte váratlanul kezdődött, a BFZ művészei elözönlötték az üres pódiumot, utánuk Fischer, aki egyszer csak odaállt középre és beintette Dvořák No. 2-es szláv táncát, a Starodávý című, mámoros lassú keringő, tele epekedő, sóvárgó felhangokkal. A No. 1: Odzemek című tánc viszont bombasztikus induló cintányérokkal, fanfárokkal, tele energiával. Fischer a szünet után is hasonló módon lép színre, Dvořák No. 6. Legendájával.

Garrick Ohlsson a d-moll zongoraverseny szólistájaként csatlakozott a zenekarhoz. A darab 23 évvel a nyolcadik szimfónia előtt keletkezett (a szerző aztán 1883-ban revideálta). A művet bemutatása óta szokás egy kicsit lesajnálni, mondván, hogy nem elég virtuóz, viszont rettenetesen nehéz. A szólista feladata nem a csillogó, virtuóz passzázsok hibátlan eljátszása. Szólama beépül a zenekari szövetbe a nagy brahmsi nyitótételtől a tépelődő második tételen és a szláv táncokat és az arab zenét idéző harmadik tételen át.

Ohlsson, aki a romantikus repertoár specialistájának számít, számos nagyon emlékezetes momentummal szolgált. Ráadás gyanánt Brahms Op. 116, No. 6. Intermezzóját adta elő. A zenekari ráadásban a karmester alaposan meglepte a közönséget: Dvořák Op. 38-as Négy morva duett című vokális művével. A végső meglepetés abból állt, hogy a zenekar hölgytagjai letették hangszereiket, és édes hangon elénekelték a cseh altatót: váratlan és szépséges befejezése volt ez a koncertnek.

A Budapesti Fesztiválzenekar második Dvořák koncertjére hétfőn este kerül sor az Avery Fisher Hallban. Műsoron a csellóverseny, amelynek szólistája Daniel Müller-Schott lesz, az Op. 72, No. 6. szláv tánc, a No. 10. legenda és az Újvilág szimfónia.