Váltás mobil nézetre
Mahler Symphony No.5.

magazin.klassik.com, Aron Sayed
Kivételesen erős: Fischer Iván új Mahler-lemeze a Budapesti Fesztiválzenekarral. Ennyi részlet ritkán hallható lemezen

MAHLER, GUSTAV – V. szimfónia

 

Fischer Iván új Mahler-lemezének egyetlen hibája a kísérőfüzetben található. Az áll benne: Mahler tulajdonképpen nem az Adagiók embere, hiszen csak a negyedik és a kilencedik szimfóniájában írt igazi lassú tételt. (Az angol szövegben ugyanez áll, tehát nem fordítási hibáról van szó.) Ez természetesen ostobaság. Amúgy az 5. (cisz-moll) szimfónia CD-felvétele még a Fischer Ivántól és a Budapesti Fesztiválzenekartól elvárt rendkívül magas színvonalat is sokszorosan meghaladja. A jövőben egyetlen SACD-lejátszóval rendelkező Mahler-rajongó sem hagyhatja figyelmen kívül a lemezt, amely olyan részletgazdagsággal rögzíti a komponista hangszerelését, hogy az már-már félelmetes. Az embernek az a benyomása, hogy itt, ezen a lemezen hallhatja először ebben a szimfóniában Mahler zenekari stílusának minden apró részletét.

Az amúgy a hangszerek nyüzsgésében mélyen megbúvó halk tubát, a vonósokon végighúzódó párhuzamosságokat, az üstdob remegését. Mindent hallunk. Azt is, amit korábban soha. Mintha egy szélesvásznú filmet látnánk, amelyet korábban csak a tévéből ismertünk.

Ezt természetesen csak a Channel Classics felvételtechnikája teszi lehetővé, amely olyan sokáig kísérletezett a hangkép maximális plaszticitásának és áttetszőségének elérésével, hogy végül sikerült tökéletesen plasztikussá tennie a hangzást, anélkül, hogy annak hűségét akárcsak egy pillanatra is veszélyeztetné. Ám ami még ennél is több: újra kiderül, hogy milyen kivételes zenekar a BFZ. Hiszen a muzsikusok makulátlan intonációja, precíziója és nem utolsósorban életteli játéka nélkül a hangkép mit sem érne. Fischer úgy vezényel, hogy minden pillanatban felmutassa Mahler zenéjének részletgazdagságát. A Scherzo valamivel lassabb az átlagosnál. A második tételben pedig finom ingadozásokat hallunk az észrevétlenül egymásba folyó formarészek között. A karmester különösen ügyel a zenei gesztusokra, az iróniára és a karakterekre. Amíg továbbra is ilyen felvételek jelennek meg, a hangzó Mahler- interpretáció változatlanul izgalmas élményeket kínál. Ezzel a felvétellel sem életteliség, sem nagyság és áttetsző tisztaság kérdésében senki sem veheti fel a versenyt. Még Jonathan Nott és a bambergi zenekar sem. Kérjük a következőt! A hetediket!

 

Interpretáció: *****

Hangzás: *****

Repertoárérték: ***

Kísérőfüzet: **