Váltás mobil nézetre
bfo_w

Gisela Trost (Der Bund)

Rendkívül színvonalas este markánsan eltérő művészegyéniségekkel – egyfelől Marysol Schalit, a fiatal berni szoprán énekesnő közreműködésével, aki „svájci szólistaként” nyitotta meg a Migros-Kulturprozent-Classics koncertjét a berni Kultur-Casino épületében, másfelől Maria Joäo Pires, a tapasztalt és megfontolt zongoraművész fellépésével, aki több mint négy évtizedes világhírre tekinthet vissza; s az őket kísérő világszínvonalú zenekarral: a Budapesti Fesztiválzenekarral. A sikeres karrierhez szerencse is szükséges, nyilatkozta Marysol Schalit a koncert előtt; jó időben jó helyen kell lenni, és meg kell ragadni a sorsdöntő pillanatot az éneklés során. Mozart „A Berenice Sol nascente” című koncertáriájával mindez lehetséges. A 31 éves szoprán énekesnő jellegzetes hangszíne jól érvényesül Mozart művében. Hangja hajlékony és üde – amit annál inkább értékelünk, ha tudjuk, hogy Schalit a brémai Theater am Goetheplatz színház zenekarának tagja, ahol két éve esténként komoly operaszerepekben lép a színpadra. A portugál zongoraművész Maria Joäo Pires a halk hangok mestere. Beethoven IV. zongoraversenyének interpretációja változatlanul komoly alaphangulatával lehengerlő hatással van a közönségre. Piresnek minden ideje megvan ahhoz, hogy zenei frázisait saját érzései szerint alakítsa. Éles ellentét húzódik valahol a második tételben, amikor a zongora letisztult és törékeny hangjai a vonósok egyszólamú, mély fejedelmi énekével nyitnak párbeszédet. A mély hangú vonósok Antonín Dvořák 8. szimfóniájában is kiemelkedő szerephez jutnak a Fischer Iván által vezényelt zenekarban. A szláv kolorit jegyében a zenekar a teljességből merít még a ráadásban is, ahol – annak rendje és módja szerint – Brahms ünnepelt „Magyar táncaiba” hallgathatunk bele.