Váltás mobil nézetre
olasz-w

Jó kabalának bizonyult a Budapesti Fesztiválzenekar számára a 46-os és a 49-es. A legutóbbi római koncert próbáján ugyanis a patinás Auditorium Conciliazione épületében ezeket a sorszámú Bach korálokat játszották az együttes fúvósai Fischer Iván karmester kérésére. Egy próbából szinte minden kiderül az adott alkotókról. A világhírű Fesztiválzenekarnál különösen komolyan veszik a koncert előtti próbát. (Népszava)

Hiába turnéznak sokat, hiába játszottak egy darabot már sokszor mindig teljes intenzitással és figyelemmel újra veszik az adott művet. Ráadásul minden teremnek eltérő az akusztikája, másként szólalnak meg a különböző hangszercsoportok. Érdemes finomítani, hozzáigazítani a hangzást az éppen aktuális teremhez.
Fischer Iván először maga vezényelt a próbán, később asszisztensére bízta a dirigálást, a zeneigazgató pedig beült a nézőtérre és onnan figyelt. ” A fagott és a klarinét oké, de nem elég varázslatos, az utolsó nyolc ütem véletlenül nagyon szép, de előtte tele van sietéssel”. Az ütősökhöz is volt egy megjegyzése: “jó lőjétek be, mint egy mozsárágyú tüzér”- hangzott a felszólítás.

Majd egy másik zenei résznél hozzátette: összevissza billegnek a hangok. Az esti koncerten azonban már semmiféle fölösleges hangbillegést nem érzékelhettek a nézők. A hangverseny a magyar-olasz kulturális évad programsorozatának egyik kiemelt eseménye volt. A műsorban Dohnányi, Prokofjev, Brahms művei szerepeltek. A közönség nagy ovációja után következett a várva várt ráadás, a Fischer Iván által olaszul felkonferált Rossini opera, az Olasz nő Algírban nyitánya.

Az idén harmincadik születésnapját ünneplő Budapesti Fesztiválzenekar Rómát is bevette. Ismét bizonyítva, hogy az együttes produkciói a világon mindenütt a keresett és méltán elismert magyar kulturális cikkek közé tartoznak. A koncertet követő fogadáson már kevesen gondoltak a délelőtti próbára, pedig a megérdemelt siker e nélkül aligha születhetett volna meg.

Balogh Gyula