Váltás mobil nézetre
don giovanni

Sokan emlékeznek még Mozart Don Giovannijának 2010 februári budapesti előadásaira a Művészetek Palotájában: ezek zárták a három Da Ponte szövegkönyvre készült Mozart opera előadásainak többéves sorozatát. A Fischer Iván rendezte és vezényelte produkció nemcsak a budapesti közönség körében aratott osztatlan sikert, de komoly nemzetközi visszhangot keltve meghívást kapott az idei New York-i Mostly Mozart Fesztiválra is.

Az előadásokra augusztus 4-én és 6-án került sor a fesztiválnak otthont adó Lincoln Centerben, az 1.200 személyes Rose Theater-ben. A szereposztás két kivétellel azonos volt a tavalyi budapesti előadásokéval. A címszerepben ezúttal is a görög Tassis Christoyannist hallhatta a közönség, a további szerepeket Laura Aikin (Donna Anna), Myrto Papatanasiu (Donna Elvira), José Fardilha (Leporello), Sunhae Im (Zerlina), Megyesi Zoltán (Don Ottavio), Riccardo Novaro (Masetto) és Kristinn Sigmundsson (Kormányzó) szólaltatta meg.

A telt házat vonzó előadásokról felsőfokban írt az amerikai sajtó. Amire nagyon ritkán van példa, a New York Times augusztus 6-i számában kétoldalas (!), négy fotóval illusztrált kritikát közölt az előadásról. Néhány idézet:

Anthony Tommasini, New York Times
„A Mostly Mozart Fesztivál Mozart Don Giovannijának Fischer Iván karmesterrel, a kiváló Budapesti Fesztiválzenekarral és nagyszerű énekesekkel rendezett előadásait szcenírozott koncertként hirdette. Bár a fesztivál vezetésének szerénysége értékelendő, az a Don Giovanni, amely a Lincoln Center Rose Színházában csütörtök este színre került és melyet Fischer Iván rendezőként is jegyzett, gondolatgazdagabb, fantáziadúsabb és színházi szempontból merészebb volt, mint megannyi operaházi előadás, amit láttam…. Fischer elsőrangú Mozart karmester. Tehetséges, odaadó muzsikusaival magával ragadó, friss és pergő előadást produkált.”

Janet Allon, City Arts
„Két dolog varázsolta el a Lincoln Center Rose Színházának közönségét tegnap este. A Mostly Mozart Fesztiválon először elhangzó Don Giovanni több elbűvölő, csodálatos, bársonyos hangú énekese és a hihetetlenül ötletgazdag rendezés, amelyben az ezüstszínűre festett kórus tagjai játszották a díszleteket és a kellékeket is egy egyszerű fekete háttér előtt.”

Ronni Reich, Star Ledger
„Az est középpontjában Fischer állt, akit megérdemelten ünnepelt felállva a közönség. Az operabarátok alighanem már várják, mikor hallhatják újra.”

Olivia Giovetti, 105.9 FM komolyzenei rádió
„Az, ahogy Fischer olvassa a partitúrát, ahogy egyszerre összefogja zenekarát és mégis hagyja, hogy minden fogaskerék kellő figyelmet kapjon, még azoknak is számos új dolgot mondott, akik többször hallották az operát, mint ahány spanyol nőt Don Giovanni ágyába vitt.”

Stan Metzger, Seen and Heard International
„Ez a Don Giovanni előadás lesz ezentúl az etalon, amihez minden további előadást mérni fognak.”

Mike Silverman, The Huffington Post
„Az, hogy az előadás ilyen emlékezetes volt, döntően Fischer érdeme. Tempói élénkek voltak, de soha nem siettek, a csúcspontok lenyűgözőek voltak, de soha nem bombasztikusak. Bár még a fesztivál elején vagyunk, nem kétséges, hogy ez a Don Giovanni az idei Mostly Mozart fesztivál egyik csúcspontja volt.”

De Caffarelli, Parterre
„A Mostly Mozart Fesztivál Mozart Don
„A Mostly Mozart Fesztivál egyetlen korábbi operaelőadása sem volt mérhető Mozart mesterművének a magyarok lélegzetelállító tolmácsolásában elhangzott előadásához.”